Är FODMAP-dieten rätt för DIN mage?

Under de senaste åren har termen FODMAP trendat i diskussioner om magproblem, och du kanske känner någon som har provat det själv med bra resultat.

Men vad är FODMAP-dieten, och vem kan den egentligen hjälpa?

Så många som 2 av 5 upplever olika magproblem varje vecka. Det är kanske även därför nya trender och upptäckter i behandlingen av mag- och tarmproblem diskuteras i stor utsträckning och snabbt kan bli populära:

Alla önskar att äntligen hitta lösningen som hjälper, och för många har en diet baserad på lågt intag av FODMAP visat sig ha hjälpt många!

Men vad är FODMAP?

FODMAP står för Fermenterbara, Oligo- Di-, Monosackarider och Sockeralkoholer (Eng Polyols), och är en vanlig term för en grupp kolhydrater som är svåra att bryta ner i tunntarmen, och som passerar in i tjocktarmen där de istället bryts ner genom jäsning (fermentering). Vissa människor upplever matsmältningsproblem efter att ha ätit dessa kolhydrater och får symptom som:

  • Kramper
  • Diarré
  • Förstoppning
  • Uppblåsthet i magen
  • Gaser och flatulens

Det här är smärtor som många av oss kan uppleva och som vi skyller på vår kost – men särskilt personer med diagnosen irritabelt tarmsyndrom har upplevt förbättring genom att byta till en diet med lågt intag av FODMAP.

Tips: I denna artikeln kan du läsa mer om 17 ultimata knep mot uppblåsthet, gaser och flatulens!

Och vad är FODMAP-dieten?

När folk pratar om FODMAP-dieten betyder det vanligtvis en låg FODMAP-diet (en grupp svårsmält kolhydrater/sockerarter som kan orsaka tarmproblem).

Detta är en speciell diet som är utformad för att hjälpa personer med irritabelt tarmsyndrom (IBS) och/eller tunntarmbakteriell överväxt (SIBO), så att de lättare kan kartlägga och ta reda på exakt vilka livsmedel som är problematiska och vilka livsmedel som minskar symtomen.

En FODMAP-diet är därför en tillfällig kostplan som är mycket restriktiv och bör utföras i enlighet med en läkare för att säkerställa att du får i dig vad din kropp behöver.

Dieten går i 3 steg:

  1. Du stoppar att äta vissa matvaror med högt FODMAP-värde i 4-6 veckor.
  2. Sedan återinför du en matvara i taget ungefär var tredje dag, för att se om det orsakar symtom och om du faktiskt ska undvika det i längden.
  3. När du har funnit ut vilka matvaror som skapar problem, kan du undvika eller begränsa intaget av dessa – men annars äta som vanligt igen.

Även om vissa kan uppleva viktminskning med denna kostförändring, är det mycket viktigt att komma ihåg att detta inte är en bantningskur, utan en diet för att lindra matsmältningsproblem. Ät därför så normalt som möjligt efteråt – kroppen har nytta av en varierad kost.

FODMAP-dietten starter med en pause fra alle matvarer med høye verdier.
I starten bör du ta bort alla matvaror med hög FODMAP i några veckor. Det kan vara krävande, så prata med din läkare.

Vilka matvaror har hög eller låg FODMAP?

Vi är alla olika och det varierar vilka matvaror som utlöser besvär, men personer med IBS- eller SIBO-symptom bör i allmänhet undvika livsmedel med höga FODMAP-värden som:

  • Bönor och linser
  • Mjölk, yoghurt och glass
  • Vetebaserade produkter som frukostblandningar, kex och bröd.
  • Vissa grönsaker som kronärtskocka, sparris, vitlök, lök.
  • Frukt som äpplen, körsbär, päron och persika.

Men bygg hellre din kost på dessa matvaror:

  • Kött, ägg
  • Mandelmjölk.
  • Feta ostar som till exempel brie, feta, camembert eller cheddar.
  • Quinoa, havre eller ris är bra korntyper.
  • Grönsaksarter som potatis, tomater, aubergine, squash och gurka.
  • Bra frukttyper är även vindruvor, jordgubbar, ananas, blåbär och apelsin.

Ska alla egentligen ta bort FODMAP i sin kost?

Några av oss upplever obehag när vi äter svårsmälta kolhydrater, och man uppskattar att cirka 10-15% av befolkningen har symtom på irritabelt tarmsyndrom (fler kvinnor än män). Många av dessa tycker att det hjälper att ändra sin kost och äta färre FODMAP-matvaror, men utmaningen är att få i sig tillräckligt och rätt mängd näringsämnen.

Därför är detta inte en diet som hjälper eller är hälsosam för alla. Kontrollera först med din läkare eller klinisk nutritionist innan du gör stora kostförändringar och försöker med en låg FODMAP-diet. 

Men oavsett kan det vara smart att ta ett dagligt kosttillskott som balanserar mage och tarm: BioBalance innehåller 7 näringsämnen som bidrar till sund tarmhälsa och ett normalt matsmältningssystem – och passar för många som inte lider av irritabel tarm eller tunntarmbakteriell överväxt, men ändå upplever besvär.

Prova BIO

BALANCE

i 60 dagar

50% rabatt – Endast 174:-

Fyll i ditt personnummer

Du skickas vidare till ett förhandsfyllt beställningsformulär med informationen knuten till ditt personnummer. Du beställer ingenting nu.

*Blåstång bidrar till sund tarmhälsa och matsmältning, maskros har prebiotisk gastrointestinal effekt, kronärtskocka bidrar till ett normalt matsmältningssystem, Triphala aktiverar matsmältningen, Terminalia Belerica upprätthåller slemhinnan i matsmältningskanalen, Emblica Officinalis bidrar till en sund matsmältningskanal och Tamarind bidrar till en mer behaglig matsmältning.