Så fixar du hård mage

Om du går under längre perioder utan toalettbesök beror det troligen på en hård eller trög mage. Och det kan göra ont. Orsaker till förstoppning eller hård mage kan vara flera, men ofta beror det på dålig sömn, lite aktivitet, dålig kost och stress.

Lyckligtvis finns det några lösningar för hård mage, och i den här artikeln tittar vi på flera tips för att få igång din tarm. En gyllene regel är dock att uppsöka en läkare om du har gått över två veckor utan att gå på toaletten mer än 2-3 gånger i veckan.

Läkaren kan vanligtvis ställa en diagnos utifrån symtom och undersöka dig fysiskt.

Hård mage innebär vanligtvis mindre frekventa besök på toaletten, långsam och hård avföring. Magen blir också större än vanligt. Och det är inte ovanligt om du har mindre än tre toalettbesök i veckan.

Så vad är orsaken till hård mage?

Det kan vara flera orsaker, allt från överintag av mat till graviditet. Men den vanligaste orsaken är:

  • För lite vätskeintag
  • För lite fysisk aktivitet
  • Fiberfattig kost
  • Medfödd trög mage

Magen jäser därmed ut och blir större, och detta beror vanligtvis på mer gas. Denna gasen kommer både från luft som vi sväljer när vi äter och dricker, från kolsyriga drycker eller för rökare när de andas in.

Dessutom produceras mycket gas från livsmedel som bönor, kål, lök och svamp.

Goda råd mot hård mage

Beroende på vad som är orsaken till hård mage och eventuell akut förstoppning, så är det en del saker du kan lösa hemifrån med några enkla knep.

Om din mage har blivit hård till följd av att du har ätit för mycket, måste du ha tålamod och vänta tills din kropp smälta ner maten:

  • Prova att äta mindre måltider för att förhindra att det händer igen
  • Du kan också försöka att äta saktare, så att magen får tid till att smälta ner maten bättre
  • Det är vanligt att obehaget försvinner när maten rör sig genom tarmsystemet

Om din mage är hård på grund av gaser, försök under en period att undvika mat som orsakar mycket gas:

  • Undvik till exempel bönor och grönsaker som broccoli och kål
  • Undvik kolsyrade drycker och skippa sugröret (då kommer du att svälja mer luft!)
  • Om du äter långsamt undviker du också att svälja för mycket luft, vilket leder till gas
Vann hard mage
Drick tillräckligt med vatten, gärna med citron. Det kan rensa kroppen och få fart på matsmältningen.

Hård mage vid graviditet

Det är inte ovanligt att kvinnor upplever en hård mage under graviditeten. Detta beror på att hormoner påverkar tarmarna under graviditeten, vilket innebär att tarmkanalen tar längre tid. Resultatet är långsam mage och förstoppning. Men det kan också bero på lågt fiberinnehåll, för lite vätska och för mycket järntillskott.

Hård mage och förstoppning

Det kan också helt enkelt bero på att du har förstoppning. Det kan vara mycket obehagligt och smärtsamt, och du känner dig ofta mätt medan magen känns stram och hård.

Nyckeln till att få fart på hård mage och förstoppning är:

  • Fysisk aktivitet
  • En kost med mycket fiber
  • Drick rikligt med vatten, minst 1,5 liter per dag
  • Regelbundna och lugna måltider, 4-6 gånger per dag
  • Daglig fysisk aktivitet
  • Regelbundna toaletvanor

Mat mot hård mage

Det finns några livsmedel du kan äta. Helse Stavanger har gjort en fin översikt över vad du ska äta mot en hård mage:

  • Katrinplommon eller katrinplommedryck: Två katrinplommon om dagen kan leda till täta tarmrörelser, mjukare avföring och mindre plågor med förstoppning.
  • Fermenterade mjölkprodukter som Cultura, Biola, kefir, yoghurt och odlad mjölk har en tarmreglerande effekt. 
  • Rekommenderad dryck: vatten, katrinplommondryck, druvjuice. 
  • Undvik stora mängder söt mjölk och matvaror med mycket tillsatt socker. 
  • Fiber – både löslig och olöslig – gör avföringen fylligare och mjukare.
  • Gör gärna en frukostblandning med havregryn, katrinplommon och loppfrön eller linfrön. Ät detta med yoghurt eller fil.

Övriga livsmedel som innehåller mycket fiber:

  • Päron: Full av fiber och vatten. Innehåller mycket vitaminer och antioxidanter
  • Popcorn: Fiberrikt och hälsosamt snacks
  • Havregryndgröt: En bra källa till fiber, och havre bidrar till att absorbera vatten som är gynnsamt för matsmältningen. 
  • Linser: innehåller mycket fiber, i tillägg till protein

Två kapslar om dagen

Ett sista tips är också att träna tarmarna genom att gå på toaletten vid samma tid varje dag! Om du vill ge tarmen något extra finns det också kosttillskott som håller magen i god form. 

BioBalance innehåller 7 olika ingredienser som har dokumenterad effekt på mage- och tarm, bland annat 400 mg blåstång och 150 mg extrakt från triphala. Detta ger regelbunden avföring och upprätthåller en god tarmfunktion. Du kan läsa mer om studier på produkten här

Prova BIO

BALANCE

i 60 dagar

50% rabatt – Endast 174:-

Fyll i ditt personnummer

Du skickas vidare till ett förhandsfyllt beställningsformulär med informationen knuten till ditt personnummer. Du beställer ingenting nu.